Coker / Loket Ukir Nama




Loket/ coker nama







....................................................................

Berikut merupakan satu emel yang saya terima daripada seorang pelanggan yang ingin menempah coker nama ini, dan saya telahpun membalas emelnya. Jadi, saya cuba untuk salin semula soalan dan jawapan kami kerana mungkin ianya dapat memberikan jawapan kepada anda yang memiliki soalan yang hampir sama dengan pelanggan kami ini.


Anda juga mungkin berminat menempah loket ukiran nama huruf jawi, lihat di sini.

Coker perak sadur dengan emas di sini
..........................................................

Salam,

Saya beberapa soalan.. Diharap pihak tuan sudi menjawapnya..

1) Saya berminat utk menempah loket nama dan bangle nama dr pihak tuan.. Untuk makluman Nazman, loket nama nih nk buat tuk anak umur sekitar 3thn.. 4 huruf tulisan rumi.. x perlu terlalu besar dan berat memandangkan dia masih kanak2 lagi.. Saya masih dalam kekeliruan tentang pemilihan emas yg sesuai (916,835 atau 750) utk dijadikan loket tersebut.. Jika boleh sya inginkan emas yang x terlalu mahal memandangkan harga emas sekarang sedikit tinggi..

....................................

Salam, kak, terima kasih sebab sudi layari blog kami dan tampil dengan minat utk tempahan.

ok, ni beberapa cadangan saya pada akak:

1. Selalunya utk loket (coker) nama ni, memang kita ada saiz yg standard utk kanak2. Sebab apa, pemilihan saiz yg tak sesuai menyebabkan dia tak leh pakai coker ni utk jangka masa yg panjang. maksudnya, bila umur dah belasan tahun, ianya dah tak sesuai dah dengan saiz badan dan juga patern/design dia akan ketinggalan zaman. jadi, jika pilih saiz dan jenis emas yang sebetulnya, dia boleh pakai sehingga dia mendirikan rumah tangga nanti, insyaallah.

utk jenis emasnya, boleh gunakan 916 sahaja kak, emas 750 sebenarnya utk tempahan yang melibatkan berlian asli kerana emas jenis ini sesuai utk produk bertatahkan berlian. emas 835 pula sebenarnya adalah emas paun (nama di kelantan) ataupun kami kat sini panggil sebagai 'emas cina' dan jenis emas ini adalah yang lama dan dulunya diimport dari sana.

ok, kalau emas 916, selalunya emas yang digunakan utk membuat coker yg standard berat dan besarnya adalah antara 4.08g - 5.44g. harganya akan berada antara RM495 hingga RM660 sahaja. Kos upah tukang utk ukiran pula dalam RM220 sahaja termasuklah kos pos dan packaging dia.

rantai dia pula panjang nya dalam 16 inci utk kanak2 3/4 tahun. jadi, bila dia besar nanti, akak hanya perlu tukar rantainya sahaja biar sesuai dengan umur dia nanti, dan coker pula boleh terus dipakai sehingga dia dewasa. berat rantai (jenis mesin) selalunya dalam berat yg hampir sama dengan berat coker dia, dalam 4.08g - 5.44g juga. jadi, harga utk rantai mesin ni dalam RM495 hingga RM660 juga. kalau kak dah ada rantai tu, lagi jimat, poskan kpd kami, dan kita pasang pada coker tu jer.

jadi, kos yang paling minima utk coker dan rantai mesin ni, kalaulah kak ambil yang paling ringan (4.08g- anggaran, mungkin berbeza sedikit sebab ia adalah pertukangan tangan, bukan mesin)

RM 495 (emas coker) + RM220 (upah tukang dan pos) + RM495 (emas rantai mesin) = RM 1,210

kalau yang besar (maksimum 5.44g - anggaran juga)

RM 660 (emas coker) + RM220 (upah tukang dan pos) + RM660 (emas rantai mesin) = RM 1,540

kalau puan nak tempah coker sahaja, dan rantai dia dah ada sendiri;

RM495 + RM220 = RM715 (anggaran minimum) sahaja
atau RM660 + RM220 = RM880 (anggaran maksimum)

** kalau nak chrome/sadur dengan emas putih secara selang seli pada tulisan tu, macam yang akak tengok kat blog tu, tambahan kos sebanyak RM50 sahaja lagi.

ni saya bagi senarai harga bagi coker kanak2 dan yang paling cun dengan budget kita. ada juga pelanggan yang tempah kepala coker yang besar, dan harga mencecah RM5000 utk kepala coker sahaja. tapi selalunya makcik2 yang berumur sahaja yang minat barang2 besar begitu.

0 comments: